Succesul unei companii se masoara in succese de imagine

    Spuneam in postarile trecute referitoare la reprezentari si atitudini ca oamenii tind sa actioneze si sa duca la indeplinire imaginea pe care o au in minte. Lucrul acesta nu inseamna altceva decat ca traim intr-o lume cu peste 6 miliarde de realitati, in care oamenii se comporta in functie de cum anume definesc si – implicit – percep (tot W.I. Thomas a spus!) situatiile. Este ridicarea la absolut a subiectivismului si, in acelasi timp, investirea cu putere suprema a celor ce stiu sa comunice! De ce? Pentru ca perceptia inseamna realitate; pentru ca aceia care stiu sa construiasca imaginile din mintea celor din jur sunt cei care le controleaza gandirea, trairile si comportamentul! Iar aceia care inteleg asta si stapanesc tainele si arta comunicarii vor stapani – evident – lumea! Cine are un loc in mintea celorlalti a castigat tot ce-si poate dori: atentie, parteneri, sustinatori, clienti, colaboratori, un loc pe piata si profitabilitate. Nu exista domeniu care sa faca exceptie de la aceasta lege!

    Zilnic, peste tot prin jurul nostru, asistam la razboiul pentru mintea consumatorului. Desfasurarea de resurse si eforturi este remarcabila. Armate intregi de oameni fac asta, cu cheltuieli de la sute de milioane pana la miliarde de euro pe an. Principalele arme sunt Relatiile Publice si Advertising-ul. Iar puterea se concentreaza, in cele din urma, drept rezultat, in mana catorva strategi.

    Cam care este miza in termeni financiari? Citeam ieri in Ziarul Financiar ca vanzarile Coca Cola pe piata locala au atins, in anul 2006, 365 de milioane de euro. ASTA INSEAMNA 1 MILION DE EURO PE ZI!!! IN ROMANIA, PE O PIATA DE (DOAR) 22 – 23 DE MILIOANE DE LOCUITORI, COCA COLA INCASEAZA 1.000.000 DE EURO DIN BAUTURI RACORITOARE SI APA MINERALA. Probabil ca in 2007 sumele au fost si mai mari. Cum contribuie la asta imaginea companiei? RASPUNS: INTR-O MASURA COVARSITOARE! Sa recunoastem ca se poate trai si fara o asemenea bautura! Eu, cel putin, m-am convins pe propria-mi piele ca, de fapt, nici nu-mi face bine, nicidecum ca as avea nevoie de ea! Si ma refer la toate bauturile de acest gen. Dulce nu inseamna neaparat si bun, dulce nu inseamna neaparat si sanatos. Chiar daca dulcele place. Totusi, exista – in medie – un milion de alte persoane care cheltuie 1 euro/zi pentru asa ceva. De ce? Pentru ca exista cineva care stie sa “umble” la imaginea din mintea omului. Si nu e neaparat vorba de manipulare! In societatea in care traim, imaginea ajunge sa fie totul. Iar imaginea pozitiva este o conditie primordiala pentru succes.

    Sa ne gandim ce s-ar intampla daca o companie, o institutie, o organizatie in general, ar avea la nivel social o imagine care se altereaza:

  • probabil ca produsele si serviciile companiei respective nu mai au succes, ca urmare a increderii scazute de care se “bucura” acestea si organizatia per ansamblu in randul clientilor; drept urmare, organizatia pierde si sprijin si resurse finaciare pretioase;

  • apare si neincrederea in conducere (atat din exterior cat si din interior); organizatia pierde colaboratori, parteneri, angajati;

  • se diminueaza implicarea, coeziunea interna, disciplina si – in final – randamentul activitatii;

  • angajatii nu mai manifesta atasament fata de valorile organizatiei, se simt inutili, nesiguri, abandonati, amenintati de spectrul pierderii locului de munca; apare frica si ea se poate generaliza la nivelul intregului personal; liderii formali pierd controlul in favoarea liderilor informali care conduc prin prisma propriilor interese.

    Organizatia respectiva intra astfel pe un trend descendent abrupt, care poate duce chiar la disparitia ei, din care pierd si actionarii si angajatii, si conducerea si clientii, precum si alte publicuri. Iata de ce sunt necesare eforturi sistematice coerente in ceea ce priveste gestionarea imaginii organizatiilor, eforturi care sa participe la cresterea performantelor si la imbunatatirea raporturilor cu alti parteneri sociali! Orice manager trebuie sa aiba in vedere aceste aspecte, in cazul in care isi doreste sa atinga obiective importante in domeniul de activitate. Se zice ca specialistul in analiza si gestionarea imaginii trebuie sa aiba biroul chiar langa managerul general si o linie directa de comunicare cu acesta…

Leave a Reply