Mutu, show-ul “Il Fenomeno” si consensul impartasit

     Joi dupa-amiaza, in statia de metrou Izvor, am vazut un banner care promova show-ul tv “Il fenomeno”. Ceea ce mi-a placut foarte mult au fost cuvintele: “Sunt ceea ce sunt pentru ca TU TII CU MINE.” Semna Adrian Mutu. Evident, langa aceste cuvinte se afla si fotografia lui. Departe de mine ideea de a privi show-ul tv (de altfel, nici nu prea privesc la televizor si, atunci cand o fac, prefer documentarele sau filmele foarte bune). Totusi, in acest caz, logica discursului merita analizata!

     In primul rand, bannerul cu Mutu in marime naturala langa care apar cuvintele amintite creeaza impresia de comunicare one-to-one. In al doilea rand, privitorul este pus pe primul plan. El devine omul aflat in lumina reflectoarelor, chiar necunoscut fiind, pentru ca este responsabil pentru succesul fotbalistului. In al treilea rand, faptul ca fotbalistul recunoaste ca, fara fiecare dintre admiratori, nu ar fi ajuns la succesul pe care il are, face ca relatia dintre privitor si fotbalist sa devina stransa. Mecanismul este urmatorul: tu ma admiri >> eu stiu ca tu ma admiri >> acum tu stii ca eu stiu ca tu ma admiri. Este ceea ce in psihologia sociala poarta numele de consens impartasit. Efectul este acela ca fiecare admirator al lui Mutu (care va vedea bannerul) va resimti o legatura mai profunda cu fotbalistul. Astfel, cresc sansele ca admiratorul respectiv sa priveasca show-ul tv la care se face referire.

     Avem doua categorii de persoane: persoane care il apreciaza pe Mutu si persoane care nu o fac. Bannerul are ca target persoanele din prima categorie. Daca o persoana din prima categorie il vede, se intampla fenomenul amintit mai sus. Daca privitorul face parte din cea de-a doua categorie, este posibil ca rezultatul sa fie o apreciere a faptului ca vedeta recunoaste meritul fiecarui fan al sau, ceea ce nu este rau deloc.

     Pe langa aceste aspecte, mai trebuie adaugat faptul ca intregul context de comunicare presupune, de fapt, 3 entitati! Adica este vorba despre o situatie de tip Context 3. Pe langa Mutu si privitor, din situatia de comunicare face parte si Kanal D (a carui logo este prezent pe banner si) care difuzeaza show-ul. Bineinteles, obiectivul urmarit este ca legatura mai puternica generata intre privitor si vedeta sa-l aduca pe primul in fata televizorului, la ora show-ului, pe Kanal D.

     Nu stiu daca intreaga campanie este la fel de inteligenta si nu stiu nici cine a gandit-o, dar cred ca – pentru bannerul in discutie – persoana respectiva merita nota 10.

Leave a Reply