Modelul Apache in afaceri

     Cu putin timp in urma am privit pe National Geografic un documentar despre elicopterele Apache. Sunt indeajuns de puternice sa reziste atacurilor inamice, sunt indeajuns de rapide si agile incat se pot strecura pentru a ataca pe neasteptate si – la fel de brusc – se pot face nevazute. Ce mai, o adevarata masina de lupta!

Ar fi bun de urmat un asemenea model in lupta dintre companiile de pe piata?

Cred ca este bine sa trec putin in revista cele patru sisteme componente:

  • ARMURA (este deosebit de importanta la un elicopter de atac, esentiala pentru un elicopter care zboara la joasa inaltime): Sunt protejate partea de jos a elicopterului,  tancurile de combustibil, cabina pilotului. Primele doua au cel putin trei straturi diferite de materiale de protectie. Cabina pilotului, pe langa faptul ca este blindata, ii asigura pilotului si catapultarea in caz de nevoie.

  • SISTEMUL DE PROPULSIE. Acesta este format din motoare si rotoare+palele elicelor. Cele 2 motoare (fiecare de 1800 CP – cam tot atat cat o locomotiva diesel) sunt plasate in lateral si sunt menite sa constituie fiecare pentru celalalt un back-up in caz de nevoie. Daca un motor este distrus, elicopterul poate ajunge inapoi la baza cu celalalt. Tot in caz de nevoie, motoarele pot fi scoase din elicopter in cca 30-40 de minute si reparate chiar de catre pilot. Elicopterul poate ajunge de la 0 la 100Km/h in doar 4,2 secunde iar viteza lui maxima este de 320 km/h. Pentru ca urmele de caldura sa nu fie detectate de rachetele termo-sensibile ale inamicilor, elicopterul este echipat cu un sistem de “heat suppresion” special care foloseste aerul rece din jurul elicopterului si care, in caz de incendiu interior, se inchide ermetic pentru a opri alimentarea cu oxigen a incendiului din cavitatea motorului si astfel a-l stinge. Coada elicopterului aduce echilibrul prin cele doua elici cu care este prevazuta. Rotoarele sunt prevazute in asa fel incat o elice sa amortizeze zgomotul facut de cealalta. Rotorul principal nu are decat 270 de kg dar sustine intregul elicopter care are peste 7200 de kg. Elicopterul Apache este caracterizat de o mare manevrabilitate si de viteza si agilitate deopotriva; el poate zbura in fata, se poate ridica si poate cobora, poate face looping-uri, poate zbura in lateral si poate efectua intoarceri.  Palele elicei au fiecare cca 6 m lungime, si sunt construite din titaniu (un otel inoxidabil care este de doua ori mai usor dar tot atat de rezistent). Ele au margini ascutite, din otel inoxidabil, si sunt construite din fibre compozite astfel incat elicopterul sa poata zbura chiar si cu gauri in pale (provocate de gloante). Palele se rotesc cu peste 1200 de rotatii pe minut si trebuie sa aiba o anumita inclinatie.

  • ARMAMENTUL. Elicopterul este dotat cu trei sisteme de armament: rachete care pot strapunge blindaje de cativa centimetri chiar si de la 8 km distanta, rotative cu proiectile de calibru mai mic (19 rachete la fiecare descarcare), tunul-mitraliera cu proiectile de 30 mm si cadenta de maxim 600 de focuri pe minut. Mitraliera este conectata la senzori infrarosu si la camere de luat vederi speciale. Oriunde priveste pilotul, acolo se indreapta si mitraliera; nu mai trebuie decat sa apesi pe buton.

  • ECHIPAMENTELE ELECTRONICE. Cockpit-ul este digitalizat in intregime. El este dotat cu computere si display-uri pentru sistemul de ochire, pentru radar si pentru vederea pe timp de noapte. Deosebit de importanta este structura pe care se aseaza toate cablurile si punctele de jonctiune si care asigura si protectia transmisiei de date. Acestea trec prin teste computerizate. Pe fiecare latura a elicopterului, in cavitati speciale, sunt instalate cate trei computere. Sistemele de pe o parte sunt concepute sa constituie back-up pentru cele de pe partea cealalta. Ele proceseaza datele culese de senzori, radar si camere si le trimit catre display-urile din cockpit. Bineinteles ca datele de pe campul de lupta ajung si la baza. Elicopterul “vede” chiar pana la 90 de km in fata cu “nasul” sau (dotat cu o camera video, un telescop, senzori de vedere pe timp de noapte) deosebit de sensibil. Domul situat deasupra rotorului adaposteste radarul ce poate acoperi 360 de grade pentru obiecte din aer si 270 de grade pentru obiecte de pe sol. Acesta este al saselea simt al elicopterului Apache si poate distinge (pe baza datelor stocate de la inceput sau primite pe parcurs) daca obiectele detectate sunt ale inamicului sau ale propriilor combatanti. Radarul ii permite elicopterului sa se deplaseze, sa atace si sa se retraga fara sa fie observat.

Ceea ce trebuie inteles foarte bine este faptul ca fiecare element si proces are un corespondent (este vorba despre o analogie) in ceea ce priveste o companie si actiunile ei fata de concurentii de pe piata. Aici isi au locul zeci de intrebari care sa ne ajute sa identificam partile componente (si functiunile lor) ale companiei astfel incat logica metaforei “elicopter de atac Apache” sa fie respectata. De exemplu, ce corespunde armurei? Dar pilotului? Dar sistemelor electronice? Cum circula informatia? De unde si catre cine? Cum este analizata si cand? Cine da echilibrul sistemului? Cine sunt inamicii? cum ataca ei? Ce reprezinta “nasul” elicopterului si darul acestuia de a vedea la o asemenea distanta in fata? Dar radarul lui (al 6-lea simt)? Care sunt armele? Care este strategia de atac? Care sisteme constituie un back up pentru alte sisteme? Ce viteza de actiune poate fi dezvoltata? Ce autonomie? Carei caracteristici ii corespunde manevrabilitatea? etc.

De fapt, insasi numele “Apache” face apel la o analogie…

2 Responses to “Modelul Apache in afaceri”

  1. AlexM Says:

    Your blog is interesting!

    Keep up the good work!

  2. Octav Says:

    Thanks, AlexM!

Leave a Reply